Tiedekirja on tieteen ja tieteellisten seurojen asialla – uusi verkkokauppa palvelee entistä paremmin
Tiedekirja on välittänyt Suomen tieteellisten seurojen julkaisuja jo 34 vuoden ajan. Tiedekirja onkin Suomen laajin tieto- ja tiedekirjallisuuden kirjakauppa, jonka verkkokauppa palvelee kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita. Uudistunut verkkokauppa avattiin 23.11.2021.
Tiedekirja avasi ovensa ensimmäisen kerran 18.11.1987 entisessä Helsingin yliopiston puutyöverstaassa osoitteessa Kirkkokatu 14. Tiedekirja perustettiin palvelemaan Tieteellisten seurain valtuuskunnan jäsenseuroja kirjojen myynnissä ja markkinoinnissa. Myymälän perustajana toimi Jan Rydman, joka työskenteli TSV:n tiedotuspäällikkönä vuoteen 2007 asti.
Ennen Tiedekirjan ovien avautumista julkaisuja myytiin TSV:n julkaisuvarastossa Rauhankatu 15:ssa. Myyntiaika oli kuitenkin hyvin rajattu, vain muutaman tunnin päivässä. Uuden myymälän myötä suurempi joukko asiakkaita kuitenkin alkoi löytää Tiedekirjaan.
Tiedekirjan ensimmäinen kivijalkamyymälä sijaitsi osoitteessa Kirkkokatu 14, Helsinki. Kuva on vuodelta 2009. Kuva: Jari Loisa.
1990-luvun laman aikana Tiedekirjan myynti kasvoi hiljalleen. Myymälässä aloitettiin vuosittainen syysale, joka kasvoi vuosikymmenen aikana varsin vilkkaaksi myyntitapahtumaksi. Kirjamessut aloittivat toimintansa ja lisäsivät osaltaan kiinnostusta myös tietokirjoihin. Tiedekirja on osallistunut Turun kirjamessuille niiden olemassaolon alusta eli vuodesta 1990 lähtien. Myös Vammalassa pidettävät Vanhan kirjallisuuden päivät kuuluivat Tiedekirjan vuosittaisiin myyntitapahtumiin jo 90-luvulla.
Aluksi kirjanpito tehtiin käsin. Tietokoneesta saatiin apua kirjanpitoon vuoden 1991 alusta alkaen. Tuossa vaiheessa merkintöjä pursuavat vihkot ja Tiedekirjan paisuva myynti olivat saaneet aikaan kirjanpitäjälle harmaita hiuksia, joten teknologian avustamaan aikaan siirtyminen oli myös käytännön sanelema pakko.
Tiedekirjan logona toimi vuoteen 2012 asti ”tieteen apina”, jonka korvasi ”Tieto Niekkanen”. Tieto Niekkanen kuvitti Tiedekirjaa aina vuoteen 2020 asti, jolloin Tiedekirja sai uuden TSV:n organisaation visuaalisen ilmeen mukaisen logon.
2000-luvulla Tiedekirjan myynti jatkoi kasvuaan. Tiedekirjan syksyn tärkeimmäksi kirjatapahtumaksi nousi Helsingin kirjamessut, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2001. Tiedekirja oli mukana näilläkin messuilla heti alusta alkaen.
Vuonna 2015 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) kirjamyynti siirtyi Tiedekirjaan. SKS:n kirjavälitys on lisännyt huomattavasti Tiedekirjan myyntiä ja laajentanut toimintaa. Tällä hetkelläkin SKS:n laaja kirjavalikoima houkuttelee asiakkaita Tiedekirjaan kirjaostoksille. SKS:n kirjoja hankitaan niin paljon, että seura keikkuu kirkkaana myyntien kärjessä sekä euromäärissä, että myytyjen kappaleiden mittarilla.
Seurat ovat tietenkin hyvin erilaisia kustantajia: toiset julkaisevat kirjoja paljon pienemmällä volyymilla kuin toiset, joten keskinäinen vertailu ei anna myynnistä tarkkaa kuvaa. Tiedekirjan kautta tuotteitaan välittävien tieteellisten seurojen mittakaavassa Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on kirjajulkaisijana jättiläinen. Toinen jättiläinen on ruotsinkielinen Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS).
Vuoden 2003 lokakuussa Tiedekirja laajensi myyntiään myös verkkokaupan puolelle, kun Tiedekirjalle rakennettiin omat verkkosivut ja verkkokauppa. Tätäkin ennen teoksia myytiin TSV:n verkkosivujen kautta tilauslomakkeiden avulla.
Keväällä 2015 verkkokauppa uudistettiin ensimmäisen kerran. Uudistus lisäsi etenkin Tiedekirjassa myytävien julkaisujen kansainvälistä tunnettuutta. Tilauksia alkoi uudistuksen jälkeen tulla yhä useammasta maasta. Nykyäänkin kirjoja myydään merkittävä määrä ulkomaille sekä verkkokaupan kautta suoraan asiakkaille että kirjakauppamyyntinä.
Vuoden 2014 kesästä alkaen Tiedekirjan myymälä on sijainnut sen nykyisellä paikallaan Helsingissä osoitteessa Snellmaninkatu 13. Viime vuosina verkkokauppamyynti on noussut yhä merkittävämpään asemaan koko Tiedekirjan myynnistä. Pandemia nosti tilausmäärät uusiin lukemiin: nimikkeiden kappalemyyntimäärä lähes kolminkertaistui vuosien 2019 ja 2020 aikana. Euromääräisestikin myynti yli tuplaantui. Vuonna 2020 koko Tiedekirjan myynnistä 25 prosenttia tuli verkkokauppamyynnistä.
Tiedekirjan myymälä osoitteessa Snellmaninkatu 13, Helsinki. Kuva: Jari Loisa.
Tiedekirja on muutakin kuin kivijalkamyymälä
Tiedekirja on välittänyt Suomen tieteellisten seurojen julkaisuja jo 34 vuoden ajan. Se on yksi Tieteellisten seurain valtuuskunnan palveluista jäsenseuroilleen. Kuten toimintansa alussa, niin myös nykyään Tiedekirja pyrkii markkinoinnilla ja teosten myynnillä tukemaan ja edistämään tieteellisten seurojen toimintaa. Tiedekirjan myyntituotoista suurin osa (85 %) menee suoraan seuroille. Tiedekirjan tehtävässä korostuukin sen palveluluonne TSV:n jäsenseuroille, kuten TSV:n julkaisupäällikkö Sami Syrjämäki asiaa kuvailee:
- Kun Tiedekirja huolehtii kirjojen välittämisestä ja myynnistä, voivat usein pienillä resursseilla toimivat seurat keskittyä mahdollisimman laadukkaaseen tiedejulkaisemiseen ja muuhun toimintaan. Seurojen merkitys kotimaiselle tieteelle onkin keskeinen: Suomessa tieteelliset seurat kustantavat muihin maihin verrattuna huomattavasi suuremman osuuden paikallisista tiedejulkaisukanavista.
Keskitetty tiedekirjamyynti myös palvelee asiakkaita: samassa liikkeessä on saatavilla tietokirjallisuutta eri aloilta ja aiheista.
Tällä hetkellä Tiedekirjan valikoimissa on 167 seuran julkaisuja. Vuosittain Tiedekirjaan tulee myyntiin noin 250 uutta kirjanimekekettä ja kymmenien aikakauslehtien irtonumeroita. Nimikkeitä on tällä hetkellä yhteensä 8 542 eli valikoima on suuri ja erityislaatuinen. Tuotteissa on sekä tiedeyhteisölle tarkoitettuja kirjoitettuja julkaisuja että suurelle yleisölle suunnattuja tiedettä yleistajuistavia kirjoja, elämäkertoja ja oppaita.
- Tiedekirjan valikoimaa voi kuvata yllätykselliseksikin. Sieltä saa uusinta tieteellistä tutkimuskirjallisuutta harvinaisistakin aloista, vaikkapa bryologiasta eli sammaltieteestä, jonka kansainvälisen tutkimuksen kehto ja suunnannäyttäjä Suomi on. Lisäksi olemme saaneet Tiedekirjaan historiallisesti tärkeitä julkaisuja – arkistojen aarteita! Osa vanhoista julkaisuista on pelastettu eriskummallisista paikoista, kuten navetan yliseltä. Osa historiallisesti tärkeistä julkaisuista on ollut suojassa sotavuosien ajan ja nyt löytäneet tiensä meille myyntiin. Tiedekirjasta saa siis julkaisuja, joita ei mistään muualta saa, kuvaa Tiedekirjan markkinointisuunnittelija Eija Lappi.
Nykyisin Tiedekirja palvelee kivijalkamyymälän ja verkkokaupan lisäksi noin kymmenessä myyntitapahtumassa vuoden aikana. Mukana ollaan sekä tiedetapahtumissa kuten Tieteen päivillä, kierretään yliopistokampuksia ja tieteellisiä konferensseja sekä osallistutaan kirjamessuille ja muihin kirjatapahtumiin.
Tiedekirjan toiminta on vuosien saatossa monipuolistunut. Tiedekirja osallistuu muun muassa Tieteiden yöhön ja Taiteiden yöhön omalla ohjelmallaan. Myymälässä järjestetään vuosittain seurojen tuottamaa ohjelmaa, kuten kirjaesittelyjä, SKS:n kirjakeskiviikkoja ja uusien teosten julkistamistilaisuuksia. Lisäksi Tiedekirjalla on oma podcast, jossa esitellään kirjoja ja seurojen toimintaa. Tiedekirjan podcastit ovat kuunneltavissa TSV:n Tiederadiossa Spotifyssa ja SoundCloudissa.
Tiedekirja järjestää myymälässään erilaisia tapahtumia. Tieteiden yössä vuonna 2020 Tiedekirjassa pääsi kuuntelemaan Leena Valkeapään kirjailijahaastattelua hänen teoksestaan ”Saman taiteen lapset”. Haastattelijana toimi Tytti Steel. Kuva: Aino-Sofia Orjaniemi.
Uudistunut verkkokauppa palvelee asiakkaitaan paremmin
Vaikka koronapandemia sulki myös Tiedekirjan myymälän keväällä 2020 ja myymälän kävijämäärät pysyivät vähäisempinä pandemian aikana, on Tiedekirjan myynti pysynyt hyvänä kasvaneen verkkokauppamyynnin takia. Koska verkkokauppamyynti on ollut merkittävästi kasvussa ja tuotenimikkeitä on tullut jatkuvasti enemmän myyntiin, on verkkokaupalla ollut tarve uudistua.
Tiedekirjan uusi verkkokauppa avattiin 23.11.2021 pitkän uudistusprosessin jälkeen. Moni uudistus ei tule käyttäjillä näkyviin, mutta asiakaskokemusta ja käytettävyyttä on pyritty parantamaan useilla eri tavoilla. Verkkokaupan teknisestä uudistuksesta vastannut IT-asiantuntija Tom Granroth on tyytyväinen siihen, kuinka uusi kauppa mahdollistaa asiakkaiden tutustua teoksiin paremmin kuin ennen:
- Asiakkaalle uudistus näkyy verkkokaupan uuden ilmeen lisäksi esimerkiksi siinä, että Tiedekirjan uutuusluettelot tulevat verkkokauppaan selailtaviksi. Kirjoista tulee myös enemmän tietoa ja kuvia saataville. Kun ennen verkkokaupassa oli näkyvillä vain kirjan etukansi, jatkossa teoksista voi olla näkyvillä myös takakansi sekä muita informatiivisia kuvia. Myös sisällysluettelot voidaan jatkossa laittaa teoksista esiin. Tämä on olennaista erityisesti artikkelikokoelmateosten kohdalla.
Lisäksi verkkokaupan toiminnoissa ja visuaalisessa ilmeessä on otettu erilaiset käyttäjät huomioon, ja sivusto on rakennettu mahdollisimman saavutettaviksi. Teknisten uudistusten ja uuden visuaalisen ilmeen mukana kehitettiin verkkokauppaan myös mahdollisuus hyödyntää seurojen jäsenalennuksia. Kampanjat ovat näkyvämmässä roolissa ja sivuston hakutoiminto on uudistettu.
Asiakkaat voivat jatkossakin tilata verkkokauppaostoksensa postin toimituksella tai noutaa ostokset myymälästä. Uutena mahdollisuutena on nyt myös noutopiste Helsingin Itäkeskuksessa (Iiris-keskuksen infopiste). Jokainen on myös tervetullut piipahtamaan kivijalkamyymälään Helsingin Snellmaninkadulla tai tekemään löytöjä Tiedekirjan osastolle eri tapahtumissa.