Keskustelu, koulutus ja tutkimus – Jäsenseuraesittelyssä Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finland

Uutiset   12.12.2022 11.57   Päivitetty 13.12.2022 9.54

Viime vuonna 100 vuotta täyttäneen Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin (STViF) toimintaan ovat alusta saakka liittyneet läheisesti sanat keskustelu, koulutus ja tutkimus. Tässä tekstissä akatemiasihteeri Åsa Lindberg avaa sanojen yhteyttä ja merkitystä muutamalla esimerkillä STViF:n ensimmäisten 100 vuoden varrelta.

Huhtikuussa 1921 joukko Fonden för högre teknisk undervisning på svenskt språk -säätiön edustajia kokoontui yhteen keskustelemaan tieteellisen instituutin perustamisesta. Läsnäolijat olivat täynnä uskoa ja luottamusta tulevaisuuteen, ja päättivät yksimielisesti perustaa Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin. Toukokuussa uuden tiedeakatemian hallitus kokoontui ensimmäistä kertaa ja lähetti kirjalliset vahvistukset kaikille 58:lle valitulle jäsenelle.

Aikajana Svenska vetenskapsakademienin ensimmäisistä sadasta vuodesta tiedeakatemiana.Aikajana Svenska vetenskapsakademienin ensimmäisistä sadasta vuodesta tiedeakatemiana. Janaan on merkitty keskeisimmät virstanpylväät ja muut tärkeät toiminnot sekä tapahtumat. Aikajana esiteltiin palindromipäivänä 12.11.21, jolloin STViF:n 100-vuotista taivalta juhlittiin jäsenten ja kutsuvieraiden kanssa. Aikajanalla muistamme ja kunnioitamme mennyttä ja – akatemian perustamiskokouksen hengessä – odotamme innolla tulevaisuutta. Kuva: Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy.

Jäsenistö – avain keskusteluun ja yhteistyöhön

Jäsenet ovat koko toimintamme ydin ja tähän päivään mennessä heitä on kertynyt yhteensä 471. Valituista jäsenistä koostuva yhteisömme tuo yhteen teknisten tieteiden ja niitä soveltavien alojen asiantuntijat. Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin tavoitteena on luoda positiivista perusnäkemystä tekniikasta sekä syventää ja laajentaa teknologiaosaamista Suomessa. Visiomme on myötävaikuttaa yhteiskunnan, elinkeinoelämän ja ympäristön kehitykseen monitieteisellä näkemyksellä tekniikasta ja sen mahdollisuuksista. Kaikki jäsenet ovat akatemian perustamisesta lähtien sitoutuneet myös tukemaan sekä suomalaista elinkeinoelämää että kestävää kehitystä ja muita STViF:n periaatteita.

Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin erityisenä vastuualueena on ollut edistää kaikkea yllä kuvailtua toimintaa erityisesti ruotsin kielellä. Kun Teknillisten Tieteiden Akatemia perustettiin vuonna 1957, alkoi jäsenistössä ja teknisten alojen sisällä kuohua. Syntyi voimakasta keskustelua ja väittelyä, jonka aikana koko oikeutemme olemassaoloon kyseenalaistettiin. Onneksi kuitenkin selvisimme ja saamme tänään olla yksi Suomen neljästä tiedeakatemiasta.

Jokaisella tiedeakatemialla on oma taustansa, historiansa ja identiteettinsä. Yhdessä ne muodostavat Suomen Tiedeakatemiat -yhteistyöneuvoston, jossa meillä on kaikki edellytykset hedelmälliseen yhteistyöhön niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Hyvä esimerkki yhteistyöelimen onnistuneesta toiminnasta on kaksivuotinen yhteinen kehittämishanke SoFi – Science Advice Initiative of Finland. Vuosina 2019–2021 toimineessa hankkeessa oli tavoitteena kehittää Suomen tiedeneuvontaa.

Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin strategian keskeisimmät painopisteet eli keskustelu, koulutus ja tutkimus.kuvitettuna.Kuvitus strategiastamme, jossa STViF:n toimintaa kategorisoidaan keskustelun, koulutuksen ja tutkimuksen mukaan. Kuva: Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy.

Koulutus ja tutkimus – elinikäistä oppimista ruotsin kielellä

Ruotsin kieli on ja on aina ollut meille tärkeä. Esimerkiksi entisen Teknillisen korkeakoulun opetuksen ruotsinkieliseen osuuteen panostimme yhteistyössä Tekniska föreningen i Finlandin kanssa ja Teknologföreningenin tuella. Sen kesäkuun 1985 lakitekstissä todetaan, että tärkeimpien aineiden opetus annetaan molemmilla kielillä. Sama muotoilu näkyy myös nykyisen Aalto-yliopiston perustamisasiakirjassa.

Koko 101-vuotisen historiamme aikana olemme jakaneet erilaisia apurahoja tutkimukseen. Nykyään painopiste on etenkin nuorten tutkijoiden kansainvälisissä tutkimusvierailuissa. 1990-luvulta lähtien olemme keskittyneet laajemmin myös muuhun koulumaailmaan. Jaamme esimerkiksi koulustipendejä, järjestämme seminaareja opettajille ja jaamme luonnontieteiden ja matematiikan opettajapalkintoja.

Lisäksi järjestämme suomenruotsalaisille yläaste- ja lukioikäisille suunnattua TekNatur-kilpailua, josta voi voittaa rahapalkintoja tai matkan Sveitsin CERNiin tai Müncheniin. Aloitteestamme perustettiin myös Skolresurs-kokonaisuus, jolla tuetaan elinikäistä kiinnostusta matematiikkaa, luonnontieteitä ja teknillisiä tieteitä kohtaan. Teemme tiivistä yhteistyötä hankkeen nykyisen omistajan Åbo Akademin kanssa.

Alkuperäinen teksti: Åsa Lindberg, akatemiasihteeri
Käännös ruotsinkielisestä alkutekstistä: TSV

Kirjoittaja on toiminut Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin akatemiasihteerinä eli päätoimisena toiminnanjohtajana elokuusta 2008.

Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finlandin perustamisesta ja vaiheista voi lukea tarkemmin Sten Enbomin kirjoittamasta 80-vuotishistoriikista ”Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland 80 år: för högre teknisk undervisning på svenskt språk” (2001).