Päivä vaikuttavaa tutkimusviestintää
Kaskas Media ja 15/30 Research järjestivät yhteistyössä Tieteellisten seurain valtuuskunnan sekä Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan kanssa Liikutu tiedosta -seminaarin Tieteiden talolla 22.5. Vaikuttavaa tutkimusviestintää käsitelleen seminaarin sisältö koostui yhdysvaltalaisen väestötutkija Conrad Hackettin (Pew Research Center) Keynote -luennosta, napakoista vaikuttavaa tiedeviestintää esittelevistä puheenvuoroista sekä työkaluja parempaan tutkimusviestintään tarjoavista Master Class -tuokioista.
Seminaarin avasivat tapahtuman järjestäviä tahoja edustaneet Liisa Mayow, Pauli Komonen, Lea Ryynänen-Karjalainen ja Reetta Kettunen. Nämä neljä pohtivat yleisön edessä ääneen miksi maailma tarvitsee parempaa tutkimusviestintää. ”Minkä tahansa tutkimuksen vaikuttavuus paranee hyvällä viestinnällä”, totesi Komonen ja Mayow jatkoi tästä sanomalla, ettei tieteen selkeyttäminen ja ymmärrettäväksi tekeminen vie sen sisällöstä mitään pois, päinvastoin. Kettunen ja Ryynänen-Karjalainen pohtivat tiedon etsimistä ja löytämistä omassa elämässään. Avauspuheenvuoron yhteydessä näytettiin Kaskas Median tuottama video, jossa muun muassa evoluutiobiologi Minttu Jaakkola ja kvanttifyysikko Mikko Möttönen puhuvat tieteen saattamisesta ymmärrettäväksi suurelle yleisölle. ”Ainoa tapa tiedolle tulla arvokkaaksi on se, että siitä keskustellaan”, sanoo neurotieteilijä Katri Saarikivi videolla. Katso video täältä.
Seminaarin Keynote -luennoitsija Conrad Hackett kertoi oppineensa yliopisto-opintojensa aikana, kuinka tutkimusta tehdään. Hän ei kuitenkaan oppinut, kuinka tutkimustietoa jaetaan. Hackett puhui siitä kuinka valtaosa tutkimustiedosta ei saavuta koskaan potentiaalista yleisöään. Tutkimustuloksista kerrotaan vain tutkittavaan alaan keskittyvissä lehdissä. Tieto ja tulokset esitellään epäkiinnostavassa muodossa esimerkiksi grafiikkaa hyödyntämättä. Luennossaan Hackett keskittyi kertomaan tutkimusviestinnän sudenkuopista, antamaan käyttökelpoisia vinkkejä vaikuttavampaan viestintään ja esittelemään Pew Research Centerin caseja tiedeviestinnässä. Katso esityksen diat täältä.
Vaikuttavaa tiedeviestintää esittelevien puhujien joukkoon mahtui niin tutkijoita kuin muitakin tiedeviestijöitä yhteensä kahdeksasta eri projektista. Puheenvuorot käsittelivät muun muassa uusien julkaisumuotojen löytämistä tutkimukselle, bigdatan hyödyntämistä sekä tieteen viemistä kauppakeskuksiin ja baareihin erilaisten tapahtumien avulla. Ilari Hetemäki Tieteellisten seurain valtuuskunnasta esitteli yhdessä Metropolian Jussi Linkolan kanssa tammikuussa järjestettyä Tiedettä Kampissa -hanketta, joka toteutettiin osana Tieteen päiviä.
Iltapäivällä seminaariväki jakaantui Master Class -tuokioihin ennakkoilmoittautumisten perusteella. Master Class -tuokiot käsittelivät muun muassa videota tutkimusviestinnän välineenä, tutkimustiedon välittämistä päättäjille sekä yleistajuista tiedeviestintää. Seminaari päättyi kuohuviinitarjoiluun ja vilkkaaseen puheensorinaan.
Kuvat: Miia-Mari Virtanen (15/30 Research)