Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt/sv

Från Linjauskone
< Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt
Version från den 12 januari 2023 kl. 06.00 av Admin (diskussion | bidrag)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till:navigering, sök

Delpolicy 2: Öppna lärmetoder[redigera]

Mål 1: Stöd från högskolor[redigera]

Högskolorna använder öppna lärmetoder samt stödjer samarbete, gemenskap och delning inom undervisning och lärande.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Ledarskap, kvalitetsarbete och incitamentssystem. Högskolorna har policyer för öppen utbildning som styr ledarskap, kvalitetsarbete samt meriteringsoch incitamentssystem för personalen i syfte att stödja öppna lärmetoder.
  2. Öppenhet i tjänster. Högskolorna främjar öppenhet i tjänster som stöder undervisning, till exempel användning av använda öppna data, plattformar för öppen utbildning och samarbete samt transparens vid anskaffning av tjänster.
    * Högskolornas nätverk för undervisning, informationsförvaltning och bibliotek samarbetar för att främja kompatibilitet hos plattformar och programvara för öppet lärande och samarbete samt tjänster inom öppen utbildning.
  3. Kompetens inom öppna lärmetoder. Högskole- och forskningssamfundet utvecklar kompetens inom öppna lärmetoder.
    * Samordningen av öppen vetenskap och forskning i samarbete med organisationer skapar ett kompetensnätverk för öppna lärmetoder.
    * Högskole- och forskningssamfundet etablerar kompetenskrav för öppen utbildning i lärarutbildningarna.
    * Högskolorna möjliggör att personalen kan utveckla sin kompetens inom öppna lärmetoder.
  4. Delning av kunskaper. Högskolorna uppmuntrar sina anställda till delning av kunskaper inom planering och ordnande av undervisning.

Mål 2: Stöd för lärande[redigera]

De lärande erbjuds möjligheter till och stöd för öppen utbildning.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Erkännande av kunnande. Högskolorna godkänner ett brett spektrum av kunskaper som förvärvats genom öppen utbildning.
  2. Tillgänglighet. Högskolorna erbjuder metoder och stöd för att förbättra tillgången till och öppen utbildning samt dess tillgänglighet.
  3. Delaktiggörande av lärande. Högskolorna delaktiggör de lärande i planering och genomförande av öppen utbildning.
  4. Kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning. Högskolorna stödjer de lärandes kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning, såsom licenspraxis och upphovsrätt.
  5. Öppen delning av alster. Högskolorna uppmuntrar de lärande att öppet dela sina alster samt använda andra lärandes öppna material och tillämpa kvalitetskriterierna för öppen utbildning.
    * Högskolorna erbjuder studerande stöd, handledning och anvisningar för delning av alster.
    * Högskolorna ökar tillsammans med samordningen av öppen vetenskap och forskning lärarnas insikter i upphovsrättsliga villkor för öppen delning av material som de lärande producerar.
  6. Material gällande undervisning och utvärdering. Högskolorna uppmuntrar lärarna att öppet dela material gällande undervisning och utvärdering med de lärande.
  7. MyData. Högskolorna planerar i projektet Digivisio 2030 hur de lärande kan få tillgång till data gällande det egna lärandet enligt MyData-principerna.

Mål 3: Samhällelig växelverkan[redigera]

Öppet lärande utgör en betydande del av högskole- och forskningssamfundets samhälleliga växelverkan.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Undervisning som är öppen för alla. Högskolorna ökar mängden undervisning som är öppen för alla.
    * Högskolorna tydliggör och informerar offentligt om hur man kan delta i för alla öppen undervisning, inklusive närundervisning.
    * Högskolorna utvecklar plattformar och tjänster som gör det möjligt att öppna undervisning digitalt.
    * Högskolorna samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och förverkliga undervisning som är öppen för alla.
  2. Öppen kompetensmärken. Högskolorna utfärdar kompetensmärken eller prestationsanteckningar för prestationer inom öppet lärande i enlighet med sektorns standarder.
  3. Vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppen utbildning samarbetar kring vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran enligt rekommendationer från Delegationen för informationsspridning och Vetenskapliga samfundens delegation.
  4. Data gällande lärande och undervisning. Högskolorna planerar öppen delning av data gällande lärande och undervisning enligt praxis för ansvarsfull materialhantering.
    * Högskolorna avtalar i projektet Digivisio 2030 om god praxis för öppnande av data gällande lärande och undervisning.
    * Högskolorna planerar i projektet Digivisio 2030 tjänster som möjliggör öppnande av data gällande lärande och undervisning.
  5. Samarbete och forskning. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppet lärande samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och undersöka öppen utbildning.
Structured data
Type DocumentType:
Name (fi)
Name (sv)
Name (en)
Description (fi)
Description (sv)
Description (en)
Field Domain:
Validity start
Validity End
Tags
Has part
Is part of

Sections No sections yet!

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.