Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt

Linjauskonesta
Loikkaa:valikkoon, hakuun

Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt

Määritelmä

Kun toimenpiteissä puhutaan organisaatioista, tarkoitetaan ensisijaisesti korkeakouluja, mutta niitä voidaan soveltaa myös muissa avointa oppimista kehittävissä organisaatioissa.

Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet

Vuoteen 2030 mennessä:

Tavoite 1: Korkeakoulujen tuki

Korkeakoulut hyödyntävät avoimia oppimis- ja opetuskäytäntöjä ja tukevat opetuksen ja oppimisen yhteistyötä, yhteisöllisyyttä ja jakamista.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Johtaminen, laatutyö ja kannustimet. Korkeakouluilla on käytössä linjaus, joka ohjaa avoimen oppimisen johtamista, laatutyötä sekä henkilöstön meritoitumis- ja kannustinjärjestelmiä tukemaan avoimia oppimis- ja opetuskäytänteitä.
  2. Palvelujen avoimuus. Korkeakoulut edistävät opetusta tukevien palveluiden järjestämisessä avoimuutta, kuten avoimen datan, avoimien oppimis- ja yhteistyöalustojen ja avoimen lähdekoodin ohjelmistojen hyödyntämistä sekä palveluiden hankinnan läpinäkyvyyttä.
    * Korkeakoulujen opetuksen, tietohallinnon ja kirjastojen verkostot edistävät yhteistyössä opetuksessa käytettävien avointen oppimis- ja yhteistyöalustojen ja ohjelmistojen sekä avoimen oppimisen palveluiden yhteentoimivuutta.
  3. Osaaminen avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisössä kehitetään osaamista avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio yhteistyössä organisaatioiden kanssa luo avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osaajaverkoston.
    * Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisö vakiinnuttaa avoimen oppimisen osaamisvaatimukset osaksi opettajankoulutuksia.
    * Korkeakoulut mahdollistavat, että henkilöstö voi kehittää osaamistaan avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä.
  4. Osaamisen jakaminen. Korkeakoulut kannustavat henkilöstöään jakamaan opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvää osaamista.

Tavoite 2: Tuki oppijoille

Oppijoille tarjotaan mahdollisuuksia ja tukea avoimeen oppimiseen.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Osaamisen tunnustaminen. Korkeakouluissa tunnustetaan monipuolisesti avoimen oppimisen kautta saatu osaaminen.
  2. Saatavuus ja saavutettavuus. Korkeakoulut tarjoavat keinoja ja tukea oppimisen saatavuuden, saavutettavuuden ja esteettömyyden parantamiseen.
  3. Oppijoiden osallistaminen. Korkeakouluissa osallistetaan oppijoita avoimen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
  4. Avoimen tieteen ja oppimisen osaaminen. Korkeakoulut tukevat oppijoiden osaamista avoimeen tieteeseen ja oppimiseen liittyvissä teemoissa, kuten lisenssikäytännöissä ja tekijänoikeuksissa.
  5. Oppimistuotosten avoin jakaminen. Korkeakoulut kannustavat oppijoita jakamaan oppimistuotoksiaan avoimesti ja hyödyntämään muiden oppijoiden avaamia materiaaleja avoimen oppimisen laatukriteerejä soveltaen.
    * Korkeakoulut tarjoavat oppijoille tukea, opastusta ja ohjeita oppimistuotosten jakamisesta.
    * Korkeakoulut yhdessä avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaation kanssa lisäävät opettajien ymmärrystä tekijänoikeuksien asettamista ehdoista oppijoiden tuottamien materiaalien avoimelle jakamiselle.
  6. Opetuksen ja arvioinnin aineistot. Korkeakoulut kannustavat opettajia jakamaan avoimesti oppijoille opetukseen ja arviointiin liittyviä aineistoja.
  7. OmaData. Korkeakoulut suunnittelevat Digivisio 2030 -hankkeessa, miten omaan oppimiseen liittyvä tieto on oppijan hyödynnettävissä MyData-periaatteiden mukaisesti.

Tavoite 3: Yhteiskunnallinen vuorovaikutus

Avoin oppiminen on merkittävä osa korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön yhteiskunnallista vuorovaikutusta.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Kaikille avoin opetus. Korkeakoulut lisäävät kaikille avointa opetusta.
    * Korkeakoulut selventävät ja julkisesti tiedottavat, miten voi osallistua kaikille avoimeen opetukseen, mukaan lukien lähiopetuksen.
    * Korkeakoulut kehittävät alustoja ja palveluita, jotka mahdollistavat opetuksen digitaalisen avaamisen.
    * Korkeakoulut tekevät kansallisesti ja kansainvälisesti yhteistyötä kaikille avoimen opetuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa.
  2. Avoimet osaamismerkit. Korkeakoulut myöntävät alan standardien mukaisia avoimia osaamismerkkejä tai suoritusmerkintöjä avoimen oppimisen suorituksista.
  3. Tiedeviestintä ja tiedekasvatus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista edistävät organisaatiot toteuttavat yhteistyössä tiedeviestintää ja tiedekasvatusta Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan sekä Tieteellisten seurain valtuuskunnan suositusten mukaisesti.
  4. Oppimisen ja opettamisen data. Korkeakoulut suunnittelevat oppimisen ja opettamisen datan jakamista avoimesti ja vastuullisen aineistonhallinnan käytäntöjä noudattaen.
    * Korkeakoulut sopivat Digivisio 2030 -hankkeessa oppimisen ja opettamisen datan avaamisen hyvistä käytännöistä.
    * Korkeakoulut suunnitelevat Digivisio 2030 -hankkeessa oppimisen ja opettamisen datan avaamisen mahdollistavia palveluita.
  5. Yhteistyö ja tutkimus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista edistävät organisaatiot tekevät kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä avoimen oppimisen kehittämisessä ja tutkimisessa.



Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt
Name (sv) Öppna lärmetoder
Name (en) Open Educational Practices
Description (fi) Avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjaus koskee avoimia oppimis- ja opetuskäytäntöjä eli käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
Description (sv) Delpolicyn för Öppna lärmetoder gäller öppna lärmetoder eller tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
Description (en) Policy component for Open Educational Practices concerns open educational practices, that is, practices by which education, learning and teaching are made transparent and shared and which enable their further processing. The objectives in the policy components are more time-dependent goals, which involve concrete actions. Objectives and their associated actions will respond to a changing international environment more readily than the principles.
Field Domain:Education
Validity start 2025
Validity End 2030
Tags
Has part
Is part of Oppiminen

Sections

Ordinal Name (fi) Name (sv) Name (en) Type
1 Korkeakoulujen tuki Stöd från högskolor Support from higher education institutions Tavoite show / edit
2 Tuki oppijoille Stöd för lärande Support for learners Tavoite show / edit
3 Yhteiskunnallinen vuorovaikutus Samhällelig växelverkan Societal interaction Tavoite show / edit

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.