Policy component 2: Open educational practices
Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt
Määritelmä
Kun toimenpiteissä puhutaan organisaatioista, tarkoitetaan ensisijaisesti korkeakouluja, mutta niitä voidaan soveltaa myös muissa avointa oppimista kehittävissä organisaatioissa.
Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet
Vuoteen 2030 mennessä:
Mål 1: Stöd från högskolor
Högskolorna använder öppna lärmetoder samt stödjer samarbete, gemenskap och delning inom undervisning och lärande.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Ledarskap, kvalitetsarbete och incitamentssystem. Högskolorna har policyer för öppen utbildning som styr ledarskap, kvalitetsarbete samt meriteringsoch incitamentssystem för personalen i syfte att stödja öppna lärmetoder.
-
Öppenhet i tjänster. Högskolorna främjar öppenhet i tjänster som stöder undervisning, till exempel användning av använda öppna data, plattformar för öppen utbildning och samarbete samt transparens vid anskaffning av tjänster.
- * Högskolornas nätverk för undervisning, informationsförvaltning och bibliotek samarbetar för att främja kompatibilitet hos plattformar och programvara för öppet lärande och samarbete samt tjänster inom öppen utbildning.
-
Kompetens inom öppna lärmetoder. Högskole- och forskningssamfundet utvecklar kompetens inom öppna lärmetoder.
- * Samordningen av öppen vetenskap och forskning i samarbete med organisationer skapar ett kompetensnätverk för öppna lärmetoder.
- * Högskole- och forskningssamfundet etablerar kompetenskrav för öppen utbildning i lärarutbildningarna.
- * Högskolorna möjliggör att personalen kan utveckla sin kompetens inom öppna lärmetoder.
- Delning av kunskaper. Högskolorna uppmuntrar sina anställda till delning av kunskaper inom planering och ordnande av undervisning.
Mål 2: Stöd för lärande
De lärande erbjuds möjligheter till och stöd för öppen utbildning.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Erkännande av kunnande. Högskolorna godkänner ett brett spektrum av kunskaper som förvärvats genom öppen utbildning.
- Tillgänglighet. Högskolorna erbjuder metoder och stöd för att förbättra tillgången till och öppen utbildning samt dess tillgänglighet.
- Delaktiggörande av lärande. Högskolorna delaktiggör de lärande i planering och genomförande av öppen utbildning.
- Kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning. Högskolorna stödjer de lärandes kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning, såsom licenspraxis och upphovsrätt.
-
Öppen delning av alster. Högskolorna uppmuntrar de lärande att öppet dela sina alster samt använda andra lärandes öppna material och tillämpa kvalitetskriterierna för öppen utbildning.
- * Högskolorna erbjuder studerande stöd, handledning och anvisningar för delning av alster.
- * Högskolorna ökar tillsammans med samordningen av öppen vetenskap och forskning lärarnas insikter i upphovsrättsliga villkor för öppen delning av material som de lärande producerar.
- Material gällande undervisning och utvärdering. Högskolorna uppmuntrar lärarna att öppet dela material gällande undervisning och utvärdering med de lärande.
- MyData. Högskolorna planerar i projektet Digivisio 2030 hur de lärande kan få tillgång till data gällande det egna lärandet enligt MyData-principerna.
Mål 3: Samhällelig växelverkan
Öppet lärande utgör en betydande del av högskole- och forskningssamfundets samhälleliga växelverkan.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
-
Undervisning som är öppen för alla. Högskolorna ökar mängden undervisning som är öppen för alla.
- * Högskolorna tydliggör och informerar offentligt om hur man kan delta i för alla öppen undervisning, inklusive närundervisning.
- * Högskolorna utvecklar plattformar och tjänster som gör det möjligt att öppna undervisning digitalt.
- * Högskolorna samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och förverkliga undervisning som är öppen för alla.
- Öppen kompetensmärken. Högskolorna utfärdar kompetensmärken eller prestationsanteckningar för prestationer inom öppet lärande i enlighet med sektorns standarder.
- Vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppen utbildning samarbetar kring vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran enligt rekommendationer från Delegationen för informationsspridning och Vetenskapliga samfundens delegation.
-
Data gällande lärande och undervisning. Högskolorna planerar öppen delning av data gällande lärande och undervisning enligt praxis för ansvarsfull materialhantering.
- * Högskolorna avtalar i projektet Digivisio 2030 om god praxis för öppnande av data gällande lärande och undervisning.
- * Högskolorna planerar i projektet Digivisio 2030 tjänster som möjliggör öppnande av data gällande lärande och undervisning.
- Samarbete och forskning. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppet lärande samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och undersöka öppen utbildning.
| Type | DocumentType:Policy |
|---|---|
| Name (fi) | Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt |
| Name (sv) | Öppna lärmetoder |
| Name (en) | Open Educational Practices |
| Description (fi) | Avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjaus koskee avoimia oppimis- ja opetuskäytäntöjä eli käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin. |
| Description (sv) | Delpolicyn för Öppna lärmetoder gäller öppna lärmetoder eller tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna. |
| Description (en) | Policy component for Open Educational Practices concerns open educational practices, that is, practices by which education, learning and teaching are made transparent and shared and which enable their further processing. The objectives in the policy components are more time-dependent goals, which involve concrete actions. Objectives and their associated actions will respond to a changing international environment more readily than the principles. |
| Field | Domain:Education |
| Validity start | 2025 |
| Validity End | 2030 |
| Tags | |
| Has part | |
| Is part of |
Sections No sections yet!
Mål 1: Stöd från högskolor
Högskolorna använder öppna lärmetoder samt stödjer samarbete, gemenskap och delning inom undervisning och lärande.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Ledarskap, kvalitetsarbete och incitamentssystem. Högskolorna har policyer för öppen utbildning som styr ledarskap, kvalitetsarbete samt meriteringsoch incitamentssystem för personalen i syfte att stödja öppna lärmetoder.
-
Öppenhet i tjänster. Högskolorna främjar öppenhet i tjänster som stöder undervisning, till exempel användning av använda öppna data, plattformar för öppen utbildning och samarbete samt transparens vid anskaffning av tjänster.
- * Högskolornas nätverk för undervisning, informationsförvaltning och bibliotek samarbetar för att främja kompatibilitet hos plattformar och programvara för öppet lärande och samarbete samt tjänster inom öppen utbildning.
-
Kompetens inom öppna lärmetoder. Högskole- och forskningssamfundet utvecklar kompetens inom öppna lärmetoder.
- * Samordningen av öppen vetenskap och forskning i samarbete med organisationer skapar ett kompetensnätverk för öppna lärmetoder.
- * Högskole- och forskningssamfundet etablerar kompetenskrav för öppen utbildning i lärarutbildningarna.
- * Högskolorna möjliggör att personalen kan utveckla sin kompetens inom öppna lärmetoder.
- Delning av kunskaper. Högskolorna uppmuntrar sina anställda till delning av kunskaper inom planering och ordnande av undervisning.
Mål 2: Stöd för lärande
De lärande erbjuds möjligheter till och stöd för öppen utbildning.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Erkännande av kunnande. Högskolorna godkänner ett brett spektrum av kunskaper som förvärvats genom öppen utbildning.
- Tillgänglighet. Högskolorna erbjuder metoder och stöd för att förbättra tillgången till och öppen utbildning samt dess tillgänglighet.
- Delaktiggörande av lärande. Högskolorna delaktiggör de lärande i planering och genomförande av öppen utbildning.
- Kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning. Högskolorna stödjer de lärandes kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning, såsom licenspraxis och upphovsrätt.
-
Öppen delning av alster. Högskolorna uppmuntrar de lärande att öppet dela sina alster samt använda andra lärandes öppna material och tillämpa kvalitetskriterierna för öppen utbildning.
- * Högskolorna erbjuder studerande stöd, handledning och anvisningar för delning av alster.
- * Högskolorna ökar tillsammans med samordningen av öppen vetenskap och forskning lärarnas insikter i upphovsrättsliga villkor för öppen delning av material som de lärande producerar.
- Material gällande undervisning och utvärdering. Högskolorna uppmuntrar lärarna att öppet dela material gällande undervisning och utvärdering med de lärande.
- MyData. Högskolorna planerar i projektet Digivisio 2030 hur de lärande kan få tillgång till data gällande det egna lärandet enligt MyData-principerna.
Mål 3: Samhällelig växelverkan
Öppet lärande utgör en betydande del av högskole- och forskningssamfundets samhälleliga växelverkan.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
-
Undervisning som är öppen för alla. Högskolorna ökar mängden undervisning som är öppen för alla.
- * Högskolorna tydliggör och informerar offentligt om hur man kan delta i för alla öppen undervisning, inklusive närundervisning.
- * Högskolorna utvecklar plattformar och tjänster som gör det möjligt att öppna undervisning digitalt.
- * Högskolorna samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och förverkliga undervisning som är öppen för alla.
- Öppen kompetensmärken. Högskolorna utfärdar kompetensmärken eller prestationsanteckningar för prestationer inom öppet lärande i enlighet med sektorns standarder.
- Vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppen utbildning samarbetar kring vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran enligt rekommendationer från Delegationen för informationsspridning och Vetenskapliga samfundens delegation.
-
Data gällande lärande och undervisning. Högskolorna planerar öppen delning av data gällande lärande och undervisning enligt praxis för ansvarsfull materialhantering.
- * Högskolorna avtalar i projektet Digivisio 2030 om god praxis för öppnande av data gällande lärande och undervisning.
- * Högskolorna planerar i projektet Digivisio 2030 tjänster som möjliggör öppnande av data gällande lärande och undervisning.
- Samarbete och forskning. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppet lärande samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och undersöka öppen utbildning.
| Type | DocumentType: |
|---|---|
| Name (fi) | |
| Name (sv) | |
| Name (en) | |
| Description (fi) | |
| Description (sv) | |
| Description (en) | |
| Field | Domain: |
| Validity start | |
| Validity End | |
| Tags | |
| Has part | |
| Is part of |
Sections No sections yet!