Oppimateriaalien avoin saatavuus

From Linjauskone

Oppimateriaalien avoin saatavuus

Määritelmä

Kun toimenpiteissä puhutaan organisaatioista, tarkoitetaan ensisijaisesti korkeakouluja, mutta niitä voidaan soveltaa myös muissa avointa oppimista kehittävissä organisaatioissa.

Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet

Vuoteen 2030 mennessä:

Tavoite 1: Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja laatiminen

Avoimia oppimateriaaleja hyödynnetään ja laaditaan laajasti korkeakouluasteella.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Koulutus. Avoimista oppimateriaaleista tarjotaan koulutusta.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio laatii yhdessä organisaatioiden kanssa avoimen verkkokurssin, jonka suorittaminen antaa avoimien oppimateriaalien laatimiseen ja hyödyntämiseen sekä muuhun avoimeen oppimiseen tarpeelliset valmiudet.
    * Organisaatiot sisällyttävät kurssin opetus- ja tutkimushenkilöstönsä perehdytysmateriaaliin ja suosittelevat sen suorittamista koko henkilökunnalle.
    * Organisaatiot tarjoavat koulutusta avoimista oppimateriaaleista osana henkilöstökoulutusta ja varmistavat, että koulutuksen käymiseen on mahdollista käyttää työaikaa.
  2. Tukipalvelut. Avointen oppimateriaalien tekemiseen ja hyödyntämiseen tarjotaan tukea.
    * Organisaatiot jakavat ja kehittävät yhteistyössä työkaluja ja käytäntöjä, joilla varmistetaan avointen oppimateriaalien löydettävyys, yhteentoimivuus, uudelleenkäytettävyys ja jatkokehitettävyys.
    * Organisaatiot huolehtivat avointen oppimateriaalien tukipalveluiden resursoinnista.
    * Organisaatiot ohjeistavat ja kannustavat oppijoita ja opettajia hyödyntämään avoimia oppimateriaaleja oppimisessa, opetuksessa sekä uusien oppimateriaalien tekemisessä.
    * Organisaatiot laativat ja päivittävät avoimista oppimateriaaleista ohjeensa, jotka neuvovat ainakin a) sopimuksista ja lisensseistä kansallisen suosituksen mukaisesti, b) avointen oppimateriaalien löytämisestä ja hyödyntämisestä, c) oppimateriaalien avaamisen työkaluista ja alustoista sekä d) tekoälyn käytöstä avointen oppimateriaalien hyödyntämisessä ja laatimisessa.
  3. Löydettävyys ja saavutettavuus. Avointen oppimateriaalien löydettävyys ja saavutettavuus varmistetaan.
    * Avoimien oppimateriaalien tekijöiden suositellaan kuvailevan laatimansa avoimet oppimateriaalit Avointen oppimateriaalien kirjastoon. Kuvailussa voi käyttää apuna kansallisia avointen oppimateriaalien laadun ja saavutettavuuden suosituksia.
    * Organisaatiot luovat Avointen oppimateriaalien kirjaston kanssa rajapintoja, joilla muihin varantoihin tallennettujen avointen oppimateriaalien kuvailutiedot tallentuvat myös Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
    * Organisaatiot huolehtivat, että avointen oppimateriaalien tekijöillä on käytössään ohjeistuksia ja työkaluja sekä alustoja, joilla oppimateriaalien löydettävyyden ja saavutettavuuden voi varmistaa.

Tavoite 2: Avoimien oppimateriaalien määrä ja laatu

Korkeakouluasteella on riittävästi eri alojen laadukkaita ja oppimista palvelevia avoimia oppimateriaaleja.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Laatu. Avointen oppimateriaalien laatua kehitetään.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio laatii organisaatioiden kanssa käytäntöjä avointen oppimateriaalien vertaisarviointiin kansallisten laatukriteerien avulla. Yhdessä Avointen oppimateriaalien kirjaston kanssa kehitetään teknisiä ratkaisuja vertaisarvioinnin mahdollistamiseksi.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio laatii organisaatioiden kanssa ohjeen avointen oppimateriaalien elinkaaren huomioimisesta.
    * Avoimiin oppimateriaaleihin suositellaan liitettävän oppimateriaalin sekä tekijän yksilöivät pysyvät tunnisteet.
    * Organisaatiot käyvät henkilöstön ja oppijoiden kanssa vuoropuhelua avoimien oppimateriaalien laadusta.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatiossa toimii verkosto, jossa jaetaan hyviä käytäntöjä laadukkaiden avointen oppimateriaalien tuottamiseen ja edistetään niiden tunnettavuutta.
  2. Meritoituminen. Mahdollisuuksia meritoitua avoimista oppimateriaaleista kehitetään.
    * Kansalliseen tutkimustietovarantoon kehitetään mahdollisuus tuoda tutkijoiden profiileihin avointen oppimateriaalien tietoja ja näihin liittyviä aktiviteetteja, kuten avointen oppimateriaalien vertaisarvioiminen.
    * Organisaatiot huomioivat avointen oppimateriaalien kehittämisen rekrytoinneissa, urakehityksessä, palkkauksessa ja työaikasuunnittelussa.
  3. Kannusteet. Avointen oppimateriaalien tekemiseen kannustetaan rahoituksen ja huomionosoitusten avulla.
    * Tutkimusrahoittajat huomioivat tutkimustulosten pohjalta laadittavat avoimet oppimateriaalit myönteisesti rahoituspäätöksissä osana yhteiskunnallista vaikuttamista.
    * Organisaatioiden omissa sekä muiden organisaatioiden kanssa toteutettavissa hankkeissa kehitetään laadukkaita avoimia oppimateriaaleja.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio jatkaa avoimen oppimisen palkintojen jakamista sekä levittää tietoisuutta palkinnoista, ja organisaatiot huomioivat avoimen oppimisen edistämisen.

Tavoite 3: Tunnettuus

Suomi tunnetaan korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien edelläkävijänä ja edistäjänä.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Kansainvälisyys. Avointen oppimateriaalien käyttöä ja arvostusta edistetään kansainvälisesti.
    * Suomalaiset avoimen oppimisen osaajat, organisaatiot sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio osallistuvat kansainvälisiin verkostoihin ja yhteistyöhankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää avointen oppimateriaalien kehittämistä ja hyödyntämistä.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio laatii yhteistyössä organisaatioiden kanssa ohjeistuksen kansainvälisinä yhteistyöhankkeina tehtyjen avointen oppimateriaalien julkaisemisesta.
    * Avointen oppimateriaalien kirjasto kehittää rajapintoja kansainvälisiin oppimateriaaliportaaleihin.
  2. Viestintä. Avoimista oppimateriaaleista ja niihin liittyvistä palveluista ja hankkeista viestitään.
    * Organisaatiot sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio järjestävät kansallisia avoimen oppimisen tapahtumia ja kansainvälisiä avoimen oppimisen konferensseja.
    * Suomalaiset avoimen oppimisen asiantuntijat laativat artikkeleita ja muita julkaisuja avoimista oppimateriaaleista.
  3. Tutkimus. Tutkimusta avoimista oppimateriaaleista edistetään.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio yhdessä organisaatioiden kanssa luo avoimen oppimisen tutkijoiden verkoston.
    * Suomeen perustetaan avoimen oppimisen professuuri tai jonkin suomalaisen avoimen tieteen professuurin alaan sisällytetään avoin oppiminen tutkimusaiheena.
    * Suomalaiset avoimen oppimisen tutkijat kehittävät tutkimusmenetelmiä, joilla a) eri maissa ja eri kielillä julkaistujen avointen oppimateriaalien käyttöä ja arvostusta voidaan arvioida tasavertaisesti, b) voidaan seurata oppimateriaalien avaamisen vaikutuksia korkeakouluoppimisen kustannuksiin ja c) voidaan arvioida oppimateriaalien avaamisen suhdetta YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) toteutumiseen.
    * Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio yhdessä organisaatioiden kanssa laatii ohjeistuksen tutkimushankkeiden tulosten hyödyntämisestä avoimina oppimateriaaleina.


Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Oppimateriaalien avoin saatavuus
Name (sv) Öppen tillgång till lärresurser
Name (en) Open access to educational resources
Description (fi) Oppimateriaalien avoimen saatavuuden osalinjaus koskee avoimia oppimateriaaleja eli minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus ja oppimistarkoitukseen osittain suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
Description (sv) Delpolicyn för Öppen tillgång till lärresurser gäller öppna lärresurser eller material och information i vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervisnings och utbildningssyfte och som är släppta för fri användning (Public Domain) eller delade med öppen licens som ger andra än upphovsmannen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
Description (en) Policy component for Open access to educational resources concerns Open Educational Resources, that is, materials or information in any form and used on any medium, partly designed for teaching and learning purposes, which have been released for public use (public domain) or shared by an open licence that permits no-cost access, reuse, repurpose, adaptation and redistribution by others. The objectives in the policy components are more time-dependent goals, which involve concrete actions. Objectives and their associated actions will respond to a changing international environment more readily than the principles.
Field Domain:Education
Validity start 2025
Validity End 2030
Tags
Has part
Is part of Oppiminen

Sections

Ordinal Name (fi) Name (sv) Name (en) Type
1 Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja laatiminen Användning och utarbetande av öppet lärresurer Use and creation of Open Educational Resources Tavoite show / edit
2 Avoimien oppimateriaalien määrä ja laatu Kvantiteten och kvaliteten på öppna lärresurser Quantity and quality of Open Educational Resources Tavoite show / edit
3 Tunnettuus Erkännande Recognition Tavoite show / edit

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.